Uskyldig eller ej? – En anmeldelse

Uskyldigt Blod af Kristen Painter

Forlag: Tellerup

Udgivelse: 4. maj 2016

Da jeg var yngre, ville jeg have elsket et stort udvalg af fantasy-bøger om overnaturlige væsener, men jeg var ikke så god til at læse engelsk – og jeg kendte faktisk ikke sådan rigtig til genren. Måske var udvalget heller ikke så stort. Mange ting har ændret sig siden, og derfor kan man godt sige, at det er en helt ny verden for mig.
Jeg  har selvfølgelig læst Twilight-bøgerne (som jeg slugte på ingen tid), og jeg har også læst Deborah Harkness’ to første bøger (Heksenat og Nattens Skygge), som jeg nærmest forguder, men med Uskyldigt Blod af Kristen Painter har jeg for alvor kastet mig ud i en helt ny verden af farverige, overnaturlige væsener og vampyrer. Jeg er ny i genren, men jeg elsker den allerede.
Chrysabelle er Comarré, som er en helt særlig menneskerace. Hendes blod bliver solgt til vampyrer til meget høje priser, fordi det er noget helt særligt. En dag bliver hendes herre fundet død, og hun må flygte ud i den virkelige verden; Menneskenes verden. Hun møder vampyren Mal, og sammen kæmper de om det gode og onde i en vild og magtsyg verden. Det er en hæsblæsende historie, som kun bliver mere spændende for hver side, du læser.
Bogen starter ligepå og hårdt: Den starter midt i drama og kaos. Det gør, at man som læser bliver revet med, samtidig med at man lige skal finde sig til rette i karaktererne og den verden, man nu befinder sig i. Jeg må indrømme, at jeg lige skulle lære de forskellige væsener at kende, før jeg helt kunne leve mig ind i universet, men da jeg først havde det, glemte jeg alt om tid og sted.
Sproget er enkelt og nemt, men det er også beskrivende, spændende og medrivende. Sproget glider godt, og før man har set sig om, er bogen læst. Derfor er det godt, at der er flere i serien, som jeg kan kaste mig over i denne varme tid.
Hvis du mangler en bog, som river dig væk fra en kedelig hverdag og ind i en meget spændende verden, så skal du læse Uskyldigt Blod.

Det er første bog i serien af 3, som kan købes hos Tellerup her.
God fornøjelse